Ihminen avaruudessa

Vuoden 2005 uutisarkisto

08.11.2005 Avaruuskävely avaruusasemalla

08.11.2005 Euroopan ATV lentää vasta 2007

03.11.2005 Avaruusasemalla asuttu viisi vuotta

17.10.2005 Taikonautit maahan

12.10.2005 Kiinan toinen avaruuslento alkoi

11.10.2005 Aseman yhdestoista miehistö maahan

03.10.2005 Kahdestoista miehistö asemalle

19.09.2005 Nasan uudet avaruusalukset

18.09.2005 Kolmas avaruusturisti lähtövalmis

10.09.2005 Täydennyksiä avaruussasemalle

21.08.2005 Sukkula avaruuteen maaliskuussa 2006

10.08.2005 Sukkula takaisin lennoltaan

28.07.2005 Discovery avaruusasemalle

21.07.2005 Sukkulan uusi laukaisuyritys 26. heinäkuuta

15.07.2005 Discoveryn lähtö siirtyy

15.07.2005 Kiinan toinen miehitetty lento lokakuussa

02.07.2005 Discovery avaruuteen 13. heinäkuuta

20.06.2005 Täydennyksiä asemalle

18.06.2005 Sukkula jälleen lähtötelineissä

19.04.2005 Miehistön vaihto asemalla

07.04.2005 Sukkulalento lähestyy

30.03.2005 Asennustöitä avaruudessa

28.02.2005 Progress 17 matkalla asemalle

17.02.2005 Aseman rataa korotettiin

01.02.2005 Nasa valmistautuu sukkulalentoon

26.01.2005 Asemalla vuoden ensimmäinen avaruuskävely

 

08.11.2005 Avaruuskävely avaruusasemalla

Kansainvälisen avaruusaseman miehistö teki 7. päivä marraskuuta avaruuskävelyn. Kävelyn aikana miehistö asensi aseman ulkopuolelle uuden kameran ja irrotti jännitemittalaitteen.

Toimimattoman jännitemittalaitteen pelättiin irtoavan kiinnityksistään ja voivan vaurioittaa asemaa. Tästä syystä se irrotettiin avaruuskävelyllä ja astronautti Bill McArthur heitti sen avaruuteen siten, että se myöhemmin ohjautuu tuhoutumaan ilmakehään.

Asennettua uutta kameraa tarvitaan jatkossa aseman lisäosien asentamisessa. Sillä voidaan seurata aseman robottikäden toimintaa, kun myöhemmin avaruuteen tuotavia lisäosia asennetaan paikoilleen.

Avaruuskävely oli ensimmäinen amerikkalaisesta ilmalukosta amerikkalaisilla avaruuspuvuilla tehty kävely vuoden 2003 huhtikuussa tehdyn jälkeen. Amerikkalaisia pukuja vaivanneiden ongelmien takia viimeaikaiset kävelyt on tehty venäläisillä avaruuspuvuilla venäläisen ilmalukon kautta.

Avaruuskävelyn ajan asema oli miehittämättömänä automaattilentomoodissa, koska aseman tämän hetkinen miehistön koko on vain kaksi avaruuslentäjää.

 

08.11.2005 Euroopan ATV lentää vasta 2007

Eurooppalaisen Automated Transfer Vehicle (ATV) -aluksen ensilento siirtyy vuoden 2007 toukokuulle. ATV on miehittämätön rahtialus, jota on tarkoitus käyttää Kansainvälisen avaruusaseman tarvikekuljetuksiin.

ATV:n ensilento siirtyi vuodesta 2006 vuoden eteenpäin, koska lähes valmiin aluksen testeissä on todettu materiaalivika johtaa 48 venttiiliohjaimen vaihtoon. Lisäksi aluksen aurinkokennojen suuntauksen ohjausta on jouduttu muuttamaan.

Kaiken kaikkiaan ATV:n rakentaminen ja testaaminen on kärsinyt erilaisista viivytyksistä alkaen vaativan tietokoneohjelmiston kehittämisen vaikeuksista Yhdysvaltojen ja Venäjän kesken hankkeen tekemiin muutoksiin ATV-alukselle asetetuista vaatimuksista.

Valmis ATV voi viedä Kansainväliselle avaruusasemalle yhteensä 7,5 tonnia ruokaa, vettä, happea ja tarvikkeita.

Muualla verkossa (eglanniksi): Automated Transfer Vehicle.

 

03.11.2005 Avaruusasemalla asuttu viisi vuotta

(Päivitetty 3.11.2005 klo 23:00)

Keskiviikkona 2. päivä marraskuuta Kansainvälinen avaruusasema (International Space Station, ISS) tuli olleeksi asuttu viiden vuoden ajan. Ensimmäinen aseman pysyvä kolmihenkinen miehistö laukaistiin avaruuteen venäläisellä Sojuz-aluksella 30.10.2000 ja he telakoituivat asemaan 2. marraskuuta.

Seuraavat viisi miehistöä saapuivat asemalle amerikkalaisen avaruussukkulan lennoilla, mutta Columbia-sukkulan tuhoon johtaneen onnettomuuden jälkeen miehistövaihdot on tehty venäläisellä Sojuz-aluksella ja samalla aseman pysyvä miehistö pienennettiin kolmesta kahteen.

Kansainvälisen avaruusaseman miehistön käytössä on jatkuvasti yksi venäläinen Sojuz-alus pelastusveneenä, jolla on mahdollista palata nopeasti maahan jos jokin hätätila niin vaatii. Kun avaruussukkula toimi aseman miehistönvaihtoyhteytenä, tehtiin puolen vuoden välein "taksilentoja", joilla lennätettiin uusi tuore Sojuz-pelastusvene asemalle ja vanha tuotiin takaisin maanpinnalle.

Aseman rakentaminen on edelleen kesken ja tällä hetkellä keskeytyksissä, koska avaruussukkula ei pysty toimittamaan uusia moduuleja avaruuteen. Amerikkalaisten suunnitelmien mukaan aseman rakentaminen päättyy vuoden 2010 tietämissä ja yhdysvallat siirtää huomiotaan kohti kuulento-ohjelmaansa.

Asemalla on rakennus- ja ylläpitotöiden lisäksi tehty tieteellisiä kokeita. Miehistön vähentäminen kolmesta kahteen on vähentänyt tieteellisen työn määrää, mutta tutkimustyötä on pystytty kuitenkin jossain määrin jatkamaan.

Kansainvälisellä avaruusasemalla on tällä hetkellä sen kahdestoista pysyvä miehistö, amerikkalainen William McArthur ja venäläinen Valery Tokarev.

Kansainvälisen avaruusaseman miehistöt.

Muualla verkossa (eglanniksi): 5 Years of Human Occupancy on the ISS.

 

17.10.2005 Taikonautit maahan

Kiinan toinen miehitetty avaruuslento päättyi onnistuneesti 16. lokakuuta myöhään sunnuntai-iltana. Kaksi kiinalaista avaruuslentäjää, taikonauttia, oli avaruudessa hiukan vajaat viisi vuorokautta.

Kiinan toisen lennon tarkoitus oli testata Shenzhou-aluksen toimintaa kahden hengen miehistöllä usean päivän lennolla.

 

12.10.2005 Kiinan toinen avaruuslento alkoi

Kiinan toinen miehitetty avaruuslento alkoi varhain keskiviikkoaamuna 12. päivä lokakuuta. Kahden kiinalaista avaruuslentäjän, taikonautin, on määrä kiertää maata vajaan viikon verran.

Kiina liittyi kaksi vuotta sitten vasta kolmantena maana niiden joukkoon, jotka ovat omalla teknologiallaan laukaisseet ihmisen avaruuteen. Aiemmin tähän ovat pystyneet vain entinen Neuvostoliitto ja USA.

Lisätietoja Kiinan avaruusohjelmasta.

 

11.10.2005 Aseman yhdestoista miehistö maahan

Kansainvälisen avaruusaseman 11. miehistö palasi onnellisesti maahan tiistaina 11. päivä lokakuuta. Sergei Krikalevin ja John Phillipsin mukana asemalta palasi avaruusturisti Greg Olsen.

Sergei Krikalev ylitti asemalla oleskelunsa aikana avaruudessa olon ennätyksen. Krikalevin halussa oleva ennätys on nyt 803 päivää, 9 tuntia ja 39 minuuttia. Hänen aiempi avaruuslentokokemuksensa koostuu kahdesta pitkästä oleskelusta venäläisellä Mir-avaruusasemalla, kahdesta amerikkalaisella sukkulalla tehdystä lennosta ja osallistumisesta ensimmäiseen Kansainvälisen avaruusaseman miehistöön. Krikalev on näin ollen myös ensimmäinen ihminen, joka on ollut kaksi kertaa Kansainvälisen avaruusaseman miehistössä.

 

03.10.2005 Kahdestoista miehistö asemalle

Uusi miehistö saapui maanantaina 3. lokakuuta Kansainväliselle avaruusasemalle. Amerikkalainen William McArthur ja venäläinen Valery Tokarev viettävät avaruudessa seuraavat kuusi kuukautta.

Miehistön mukana asemalle tuli maksavana avaruusturistina Gregory Olsen. Hän palaa maahan runsaan viikon avaruuslennon jälkeen yhdessä aseman 11. miehistön, Sergei Krikalevevin ja John Phillipsin kanssa.

Sojuz TMA-7 alus laukaistiin Kazakstanista lauantaina, lokakuun 1. päivä. Alus on 11. miehitetty Sojuz-alus asemalla ja kaikkiaan 50. Kansainväliselle avaruusasemalle suuntautunut huolto-, rakennus- tai miehistölento.

 

19.09.2005 Nasan uudet avaruusalukset

Yhdysvaltain avaruushallinto NASA on esitellyt suurelle yleisölle suunnitelmansa avaruusaluksista, joilla aiotaan toteuttaa presidentti Bushin tammikuussa 2004 esittelemä hanke palata Kuuhun, lentää Marsiin ja kauemmaksi.

Nasan suunnitelmiin kuuluu rakentaa miehitetty CEV-alus (Crew Exploration Vehicle), joka voi kuljettaa neljä astronauttia Kuuhun ja takaisin vuonna 2018. Suunnitelmaan kuuluu myös versio, jolla kuusi astronauttia voisi käydä Marsissa. Enemmän 60-luvun apollokapselia kuin nykyistä avaruussukkulaa muistuttava alus toimisi myös Kansainvälisen avaruusaseman miehistökuljetuksissa, mahdollisesti jo vuodesta 2011 alkaen, kuitenkin viimeistään 2014.

Nasan on tarkoitus käyttää hyväkseen sekä Apollo-, että avaruussukkulakokemuksiaan uusien alusten ja kantorakettien suunnittelussa. Valintojen tarkoitus on ottaa käyttöön turvallisimmat ratkaisut ja hyödyntää olemassa olevaa teknologiaa.

Miehistökapseli on tarkoitus nostaa kiertoradalle sukkulan kiinteätä polttoainetta käyttävästä apuraketista kehitetyllä CLV-raketilla (Crew Launch Vehicle), jonka toisena vaiheena käytetään sukkulan päämoottorista kehitettyä voimanlähdettä. Raskaita rahteja, kuten esimerkiksi kuulennon laskeutumismoduulia, lennätetään avaruuteen vastaavalla kantorakettiratkaisulla, mutta miehistönkuljetusrakettia suuremmalla ja tehokkaammalla versiolla.

Muualla verkossa (eglanniksi): How We'll Get Back to the Moon.

 

18.09.2005 Kolmas avaruusturisti lähtövalmis

(Päivitetty 1.10.2005 klo 00:40)

Seuraava miehistö lähtee matkalle kohti Kansainvälistä avaruusasemaa (ISS) lokakuun ensimmäinen päivä. Sojuz-aluksessa matkustaa myös amerikkalainen Gregory Olsen, joka on maailman kolmas maksava avaruusturisti.

Avaruusasemalle lentää uudeksi miehistöksi William McArthur (USA) ja Valery Tokarev (Venäjä). He jäävät avaruuteen noin puolen vuoden ajaksi, mutta Olsen palaa Maahan yhdessä aseman nykyisen miehistön, Sergei Krikalevin ja John Phillipsin kanssa runsaan viikon lennon jälkeen lokakuun 10. päivä.

Lisätietoja avaruusturismista.

 

10.09.2005 Täydennyksiä avaruussasemalle

Venäläinen miehittämätön Progress 19 -rahtialus telakoitui Kansainväliseen avaruusasemaan lauantaina 10. päivä syyskuuta. Aluksen lastina oli vettä, ruokaa, happea ja muita tarvikkeita aseman kaksihenkiselle miehistölle.

Progress 19 laukaistiin Kazakstanista 8. päivä syyskuuta. Asemaan telakoituneena ollut Progress 18 irrotettiin edellisenä päivän ja ohjattiin tuhoutumaan Maan ilmakehään.

Seuraava sukkulalento on aikaisintaan vuoden 2006 alkupuolella. Nasan laitoksille Katrina hirmumyrskystä aiheutuneiden vaurioiden ja ongelmien takia lento saattaa lykkäytyä vuoden 2006 syksyyn. Tänä aikana venäläiset Progress alukset ovat aseman pääasiallinen huoltoyhteys, jota täydentää vuodelle 2006 odotettu eurooppalaisen miehittämättömän ATV-rahtialuksen ensilento.

Kansainväliselle avaruusasemalle lennetyt lennot: ISS:n rakentaminen.

 

21.08.2005 Sukkula avaruuteen maaliskuussa 2006

Nasa arvioi, että seuraava sukkulalento on mahdollinen vasta maaliskuussa 2006. Atlantis ei siis lähde syyskuussa ja Nasa arvioi, että myöskään marraskuun ja tammikuun laukaisuikkunat eivät ole mahdollisia.

Koska seuraava lento viivästyy kuukausia, Nasa käyttää tilaisuutta hyväkseen ja lentää seuraavana STS-121 lennon Discovery-sukkulalla. Näin Atlantis lentää pelkästään STS-115 lennon sen sijaan, että olisi lentänyt STS-121 ja STS-115 lennot peräkkäin.

Viivästyksen syynä on Discoveryn edellisellä lennolla havaittu odottamattoman suurien lämpöeristepalasien irtoamisen lisäpolttoainesäiliön pinnasta lähdössä. Irronnut lämpöeriste osui Columbia-sukkulaan ja johti sukkulan täydelliseen tuhoon vuonna 2003.

 

10.08.2005 Sukkula takaisin lennoltaan

Avaruussukkula Discovery palasi onnistuneen lennon jälkeen turvallisesti maan pinnalle tiistaina 9. päivä elokuuta.

Sukkula irrottautui Kansainvälisestä avaruusasemasta lauantaina. Suunniteltu laskeutumispäivä Kennedyn avaruuskeskukseen oli maanantaina, mutta sääolot estivät laskeutumisen maanantaina ja tiistaina Floridaan. Sukkula laskeutui siten Edwardsin lentotukikohtaan Kaliforniaan.

Sukkulan lastiruumassa avaruusasemalle tuotu Rafaello rahtimoduuli palautettiin aseman telakointiportista takaisin sukkulan ruumaan perjantaina 5. päivä.

Ollessaan asemaan telakoituneena sukkulan miehistö teki kolme avaruuskävelyä. Ensimmäisellä kävelyllä testattiin mahdollisuuksia korjata avaruussukkulan vahingoittuneita lämpösuojia. Tämä kävely kuului ennakolta suunniteltuun testiohjelmaan, eikä liittynyt mihinkään varsinaiseen Discoveryn ongelmaan.

Toisella kävelyllä vaihdettiin avaruusaseman rikkoutunut asennonsäätögyroskooppi. Asemalla on kaikkiaan neljä gyroskooppia ja asennon säätöön tarvitaan vähintään kaksi.

Kolmannella avaruuskävelyllä sukkulan pohjasta poistettiin osittain irronneet lämpöeristetiilien välissä olleet kaksi täytelevyä. Eristemateriaalin todettiin lähdön jälkeisissä tarkastuksissa irronneen osittain paikaltaan. Pohjasta ulos työntyvien osien pelättiin aiheuttavan liiallista kuumenemista ja haittaavan sukkulan aerodynaamisia ominaisuuksia paluun aikana.

 

28.07.2005 Discovery avaruusasemalle

Avaruussukkula Discovery telakoitui onnistuneesti Kansainväliseen avaruusasemaan torstaina 28. päivä heinäkuuta.

Discovery laukaistiin 26. heinäkuuta ensimmäiselle sukkulalennolle Columbia-sukkulan 2003 tapahtuneen onnettomuuden jälkeen.

Sukkulan lisäpolttoainesäiliön lämpöeristeistä irtosi lähdön aikana ennakoimattoman suuria palasia. Columbia-onnettomuuden jälkeisen kahden ja puolen vuoden mittaisen lentotauon aikana juuri eristeiden irtoamista oli yritetty estää, mutta nyt ensimmäinen testilento osoitti, että tässä ei ole onnistuttu.

Itse Discovery-sukkulan ei ole havaittu kärsineen vaurioita lähdön yhteydessä.

Irtoavien lisäpolttoainesäiliön lämpöeristeiden takia Nasa on ilmoittanut, että seuraavia sukkulalentoja ei tehdä, ennen kuin ongelmat on ratkaistu.

 

21.07.2005 Sukkulan uusi laukaisuyritys 26. heinäkuuta

Nasa on päättänyt yrittää laukaista avaruussukkula Discoveryn tiistaina 26. heinäkuuta.

Heinäkuun 13. päivän laukaisun keskeytymiseen johtaneen polttoaineanturin ongelmien alkulähde on todennäköisesti sukkulan sähköjärjestelmän maadoituksessa. Aivan varma Nasa ei tästä ole, koska tehdyissä kokeissa ei ole voitu täydellisesti jäljitellä laukaisun olosuhteita.

Nasa uskoo kuitenkin, että ongelma on selvitetty riittävän hyvin, jotta uutta laukaisua voidaan yrittää.

 

15.07.2005 Discoveryn lähtö siirtyy

Avaruussukkula Discoveryn laukaisuyritys 13. päivä heinäkuuta keskeytyi viallisen polttoaineanturin takia.

Laukaisun keskeyttäneen anturin tehtävänä oli tarkkailla sukkulan polttoainetankin tyhjenemistä siltä varalta, että tankki uhkaisi tyhjentyä laskettua aikaisemmin. Anturin tietojen mukaan sukkulan moottorit olisi tarvittaessa sammutettu ennen polttoaineen loppumista.

Uutta laukaisua yritetään heinäkuun aikana.

 

15.07.2005 Kiinan toinen miehitetty lento lokakuussa

Kiinan avaruusviranomaiset ovat kertoneet, että seuraava Kiinan miehitetty avaruuslento on suunnitteilla lokakuun alkupuolelle.

Kiinasta tuli kaksi vuotta sitten kolmas valtio, joka on lähettänyt oman miehitetyn avaruusaluksensa maan kiertoradalle.

Toisella lennolla Kiina ennakkotietojen mukaan lähettää kaksi taikonauttia viiden tai kuuden päivän mittaiselle lennolle Shenzhou VI -aluksella.

Lisätietoja Kiinan avaruusohjelmasta.

 

02.07.2005 Discovery avaruuteen 13. heinäkuuta

Avaruussukkula Discoveryn laukaisuvalmiuden arviointitilaisuus pidettiin Kenedyn avaruuskeskuksessa Floridassa kesäkuun 29. ja 30. päivinä. Tilaisuuden jälkeen julkistettiin, että helmikuun 1. päivä 2003 tapahtuneen Columbia-onnettomuuden jälkeen ensimmäinen sukkulalento laukaistaan avaruuteen 13. päivänä heinäkuuta.

Columbia-onnettomuuden jälkeen sukkulaan vaadittujen turvallisuutta parantavien muutostöiden edistymistä arvioinut ulkopuolinen ryhmä antoi oman raporttinsa muutamaa päivää aiemmin. Selvitysten mukaan Nasa ei ole onnistunut täysin täyttämään onnettomuustutkijoiden loppuraportissaan asettamia ehtoja seuraavalle sukkulalennolle. Nasan johto arvioi kuitenkin, että riskejä on voitu pienentää merkittävästi.

Nyt heinäkuulle ajoitetulla sukkulalennolla on mukana esimerkiksi sukkulan robottikäden jatkopala, johon asennetulla laser-mittalaitteella lennon alkupäivinä tarkistetaan, että sukkula ei ole saanut vaurioita rungon alaosaan. Sukkulan pohjaa peittää vaurioherkkä lämpöeristys, joka suojaa alusta ilmakehään paluun yhteydessä syntyvältä kuumuudelta.

Ensimmäisellä sukkulalennolla testataan myös mahdollisten lämpöeristysvaurioiden korjaamista avaruudessa.

Discoveryn tehtävänä on lisäksi viedä kauan kaivattuja täydennystarvikkeita Kansainväliselle avaruusasemalle.

Lisätietoja Columbian onnettomuudesta.

 

20.06.2005 Täydennyksiä asemalle

Miehittämätön Progress-rahtialus telakoitui kansainväliseen avaruusasemaan 19. päivä kesäkuuta. Alus toi tarvikkeita aseman kahden hengen miehistölle.

Progressin automaattiselle telakointijärjestelmälle ei saatu lähetettyä viimeisiä komentoja, joten Sergei Kirkalev ohjasi kauko-ohjauksella aluksen telakoitumaan asemaan.

 

18.06.2005 Sukkula jälleen lähtötelineissä

Avaruussukkula Discovery on jälleen siirretty lähtöpaikalle viimeisiä ennen laukaisua tehtäviä valmistelutöitä varten.

Discovery oli jo aiemminkin lähtöpaikalla, mutta vietiin takaisin kokoonpanohalliin lisäpolttoainesäiliön vaihtoa varten.

Discoveryn laukaisun suunniteltu ajankohta on heinäkuun 13. ja 31. päivän välinen aika. Lento on ensimmäinen Columbia-onnettomuuden jälkeen.

 

19.04.2005 Miehistön vaihto asemalla

Varhain perjantaiaamuna 15. päivä huhtikuuta laukaistiin venäläisellä Sojuz-aluksella avaruuteen Kansainvälisen avaruusaseman yhdestoista miehistö, venäläinen Sergei Krikalev ja amerikkalainen John Phillips. Miesten mukana on myös italialainen ESA:n astronautti Roberto Vittori, joka palaa maahan viikon lennon jälkeen aseman nykyisen miehistön mukana.

TMA-6 -alus telakoitui Kansainväliseen avaruusasemaan 17. päivä huhtikuuta. Aseman kymmenennen miehistön on määrä palata maahan 25. huhtikuuta yhdessä Vittorin kanssa.

Krikalev ja Phillips ovat asemalla seuraavat kuusi kuukautta. Heidän tehtäviinsä kuuluu aseman ylläpitoa ja tieteellisiä tutkimuksia. Lisäksi he saavat kesällä pitkän lentotauon pitäneen amerikkalaisen avaruussukkulan vierakseen.

 

07.04.2005 Sukkulalento lähestyy

Nasa valmistautuu seuraavaan sukkulalentoon. Huhtikuun 6. päivä aloitettiin avaruussukkula Discoveryn siirto laukaisupaikalle. Runsaat kymmenen tuntia kestäneen vajaan seitsemän kilometrin matkan jälkeen sukkula oli laukaisupaikalla.

Ensimmäisen Columnia-sukkulan onnettomuuden jälkeisen lennon suunniteltu lähtöaika on tällä hetkellä toukokuun 15. päivästä kesäkuun 3. päivään ulottuvalla välillä.

Samaan aikaan MSNBC-uutispalvelun välittämien tietojen mukaan sukkulan onnettomuuden jälkeisiä muutostöitä arvioiva ryhmä on viimeisissä kokouksissaan ollut erimielinen. Osa ryhmän jäsenistä on katsonut, että Nasa ei ole saavuttanut todellisia sille asetettuja muutosvaatimuksia valmistautuessaan Discoveryn ensimmäiseen lentoon.

Aiempi uutinen 01.02.2005 Nasa valmistautuu sukkulalentoon.

 

30.03.2005 Asennustöitä avaruudessa

Kansainvälisen avaruusaseman kymmenes miehistö teki maaliskuun 28. päivä toisen avaruuskävelynsä aseman ulkopuolelle. Miehet asensivat radiolaitteita ja lähettivät pienen satelliitin avaruuteen.

Avaruuskävelyn tehtävänä oli valmistella asemaa vuonna 2006 saapuvaa eurooppalaista miehittämätöntä ATV-rahtialusta varten. Tämä kävely päätti aseman ulkopuolisen varustamisen, aseman seuraava miehistö jatkaa vielä aseman sisällä tehtäviä valmistelutöitä.

Toinen kävelyn tehtävä oli lähettää pieni, 30 senttimetriä pitkä ja viisi kiloa painava satelliitti avaruuteen. Salitzhan Sharipov yksinkertaisesti heitti käsin pienikokoisen nanosatelliitin avaruuteen.

Lisäksi miehistö kuvasi useita aseman ulkopuolisia laitteita erilaisia tarkastuksia varten.

Avaruuskävely kesti kaikkiaan neljä ja puoli tuntia.

 

28.02.2005 Progress 17 matkalla asemalle

Miehittämätön venäläinen Progress 17 rahtialus laukaistiin maanantai-iltana, 28. päivä helmikuuta Kazkhstanista kohti Kansainvälistä avaruusasemaa. Aluksen lastina on elintarvikkeita, polttoaineita ja muita varusteita aseman miehistölle.

Asemaan telakoituneena ollut Progress 16 irrotettiin asemasta sunnuntaina. Alus täytettiin jätteillä ja muulla asemalla tarpeettomaksi käyneellä tavaralla. Irrottamisen jälkeen Progress 16 jää avaruuteen kymmenen päivän ajaksi, jonka jälkeen se ohjataan tuhoutumaan ilmakehässä Tyynen valtameren yläpuolella.

Progress 17 on määrä telakoitua Kansainväliseen avaruusasemaan keskiviikkona, 2. päivä maaliskuuta.

 

17.02.2005 Aseman rataa korotettiin

Kansainväliseen avaruusasemaan telakoituneena oleva Progress-rahtialus käytti moottoreitaan varhain keskiviikkona aamuyöllä 16. päivä tammikuuta nostaakseen asemaa korkeammalle kiertoradalle.

Vielä avaruusaseman korkeudellakin vaikuttava ilmakehän kitka hidastaa aseman vauhtia ja aiheuttaa nopeuden muutosta vastaavan radan alenemisen. Ajoittain aseman rataa on siksi korotettava.

ISS:n ratakorkeutta esittävä kaavio.

 

01.02.2005 Nasa valmistautuu sukkulalentoon

Helmikuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2003 avaruussukkula Columbia tuhoutui ollessaan palaamassa kuusitoistapäiväiseltä tutkimuslennolta. Kaksi vuotta myöhemmin Nasa on kiireesti valmistautumassa ensimmäiseen onnettomuuden jälkeiseen sukkulalentoon.

Tammikuun lopussa Nasan lentoon paluun valmiusastetta arvioinut ryhmä julkaisi raporttinsa. Raportissa ryhmä arvioi miten Nasa on tähän mennessä onnistunut Columbia-sukkulan onnettomuutta tutkineen komitean loppuraportissaan suosittelemissa korjaustoimissa.

Suositellusta viidestätoista korjaustoimesta kahdeksan toteutus on vielä kesken. Näihin sisältyy erilaisia hallinnollisia työtapoja, joiden onnettomuustutkinta osoitti olevan yhtä syyllisiä Columbian tuhoon kuin varsinaiset tekniset syytkin.

Nasalla on ollut haasteellinen työ estää Columbian onnettomuuteen johtaneen tapahtumaketjun toistuminen, kehittää vastaavan onnettomuuden varalle avaruudessa tehtävät korjaustoimet ja parantaa valmiutta havaita Columbian tuhoon johtaneen kaltaiset vauriot sukkulan ulkokuoren lämpöeristeissä. Näyttää kuitenkin siltä, että aivan täydelliseksi kaikkia menetelmiä ei saada ennen ensimmäistä lentoa - jos koskaan.

Ensimmäinen Columbian onnettomuuden jälkeinen Discovery-sukkulalla tehtävä lento on suunniteltu tämän vuoden touko-kesäkuulle. Arviointiryhmän näkemyksen mukaan Nasan tehtävä on ratkaista voidaanko lento silloin lentää turvallisesti vai ei.

Lisätietoja Columbian onnettomuudesta.

Muualla verkossa (englanniksi) Return to flight.

 

26.01.2005 Asemalla vuoden ensimmäinen avaruuskävely

Kansainvälisen avaruusaseman miehistö, komentaja Leroy Chiao (USA) ja lentoinsinööri Salizhan Sharipov (Venäjä), teki ensimmäisen avaruuskävelynsä keskiviikkona, 26. päivä tammikuuta.

Viisi ja puoli tuntia kestäneen kävelyn aikana miehet asensivat avaruusaseman ulkopuolelle yleiskäyttöisen työalustan, jonka ensimmäiseksi koelaitteistoksi tuli saksalainen Rokviss (Robotics Component Verification on ISS), pienikokoinen robottikäsivarren kokeilumalli.

Miehistön tehtäviin kuului myös muun muassa tutkia aseman ulkopuolelta hapen tuottoon käytettävä venäläisen Elektron-laitteiston poistoputkia. Asemalla olevat Elektron-laitteet ovat säännöllisesti joutuneet epäkuntoon ja useat miehistöt ovat korjanneet niitä. Aseman ulkopuolisella tutkimuksella etsittiin mahdollisia korjauskohteita Elektron laitteiston toiminnan parantamiseksi.

Koska asema jäi avaruuskävelyn ajaksi miehittämättömäksi, oli se jälleen valmisteltu toimimaan automaattisesti ja esimerkiksi eri osastojen välisiä luukkuja oli suljettu sen varalta, että miehistö ei jostain syystä pääsikään palaamaan takaisin aseman sisälle, vaan joutuisi palaamaan maahan Sojuz-kapselilla.

 

Vuoden 2004 uutiset löytyvät arkistosta.