Dragon 2 avaruusalusDragon 2 on SpaceX -yhtiön avaruusalus, joka on tarkoitettu kuljettamaan ihmisiä maan kiertoradalle ja mahdollisesti kauemmaksikin avaruuteen. Dragon 2 on edelleen kehitetty versio Dragon rahtialuksesta, jolla SpaceX on kuljettanut tarvikkeita Kansainväliselle avaruusasemalle Nasan tilauksesta.
Dragon (Dragon 1) teki ensimmäisen koelentonsa vuonna 2010 ja ensimmäisen lentonsa Kansainväliselle avaruusasemalle 2012. Dragonin erikoisuus ensimmäisestä rahtialuksesta lähtien on ollut sen kyky palata lennolta ehjänä takaisin maahan, eli se voi myös tuoda avaruudesta rahtia maan pinnalle. Dragonia kehittäessään SpaceX:n tähtäimessä oli koko ajan tehdä ihmisten kuljettamiseen kelpaava alus. Dragon 1 teki kuitenkin vain rahtilentoja, mutta täytti toisen SpaceX keskeisen tavoitteen, eli oli uudelleen käytettävä. Vuonna 2011 Nasa valitsi SpaceX saamaan rahoitusta sellaisen aluksen kehittämiseen, jolla voitaisiin tehdä Kansainvälisen avaruusaseman miehistölentoja. Nasa osallistui siis sekä aluksen kehityksen rahoittamiseen, että tilaa jatkossa SpaceX:ltä lentoja. Nasa kutsuu tätä mallia Kaupalliseksi miehistönkuljetuksen kehitykseksi (Commercial Crew Development - CCDev). Nasa rahoittaa myös Boeing-yhtiötä, joka kehittää CST-100 Starliner -kapselia. Vuonna 2019 SpaceX:n Dragon 2:n miehistöversio oli niin valmis, että sillä tehtiin miehittämätön koelento Kansainväliselle avaruusasemalle. Koelento onnistui hyvin, mutta myöhemmin samana vuonna tehty hätätilassa käytettävien Super Draco -rakettien testi johti kapseli tuhoutumiseen. Onettomuuden selvittäminen ja paluussa käytettävien laskuvarjojen kehitystyö viivytti miehistökapselin kehitystä, mutta toukokuussa 2020 Dragon 2 on valmis ensimmäiseen miehitettyyn lentoonsa. Dragon laukaistaan avaruuteen SpaceX:n omalla Falcon 9 kantoraketilla. Falcon 9:n ensimmäisen ja toisen vaiheen vietyä Dragon kiertoradalle, se jatkaa omilla moottoreillaan kohti Kansainvälistä avaruusasemaa. Ensimmäisellä koelennolla matkaan lähtee kaksi astronauttia, mutta myöhemmin varsinaisilla miehistölennoilla on tarkoitus lennättää neljä astronauttia aina kuudeksi kuukaudeksi avaruusasemalle. Dragon on suunniteltu jopa seitsemälle matkustajalle.
Kaavakuva Dracon 2 kapselista. Kuva SpaceX / avaruuslennot.fi Avaruudessa Dragon 2 koostuu itse miehistökapselista ja sen alle kiinnitetystä rahtimoduulista (tai huoltomoduulista). Tekniikkamoduuli on puoliksi peitetty aurinkokennoilla, jotka tuottavat aluksen tarvitseman sähköenergian. Moduulissa voidaan kuljettaa sellaista rahtia, joka ei tarvitse paineistettua tilaa vaan joka voi olla alttiina avaruuden tyhjiölle ja lämpötiloille. Kahden moduulin yhteiskorkeus on runsaat kahdeksan metriä ja halkaisija neljä metriä. Dragon 2 voi viedä kiertoradalle 6000 kiloa ja tuoda takaisin maahan 3000 kiloa. Palatessaan maahan Dracon irrottautuu ennen ilmakehään saapumista rahtimoduulistaan - joka tuhoutuu kitkan kuumentamana ilmakehässä. Dragon itse hidastaa vauhtiaan lämpökilven suojaamana ja laskeutuu lopulta laskuvarjoilla mereen. Aiemmin esimerkiksi Apollo-alukset laskeutuivat Tyyneen valtamereen, mutta SpaceX aikoo käyttää laskupaikkana Atlantin valtamerta. Dragon 2 on uudelleen käytettävä, eli sama kapseli voidaan huollon jälkeen laukaista avaruuteen uudelleen. Alustavasti Nasa on kuitenkin halunnut jokaiselle lennolle uuden kapselin, mutta uudelleenkäyttö voisi tuoda merkittäviä kustannussäästöjä. Tarvikkeiden täydennyskuljetuksissa Kansainväliselle avaruusasemalle SpaceX korvaa vanhan Dragon 1 version uudella Dracon 2 rahtiversiolla. Sen on tarkoitus olla mahdollisimman identtinen miehistöversion kanssa, mutta ilman istuimia, ohjauslaitteita ja -näyttöjä, ja muita ihmisille tarkoitettuja laitteita ja rakenteita. Eikä kapselissa ole Super Draco raketteja, joita käytetään miehistöversiossa siinä tilanteessa, että kapseli on saatava turvaan kantoraketin toimintahäiriön takia. Dragon 2 rahtiversion on tarkoitus tehdä ensilentonsa vuoden 2020 loppuolella.
Aiempi artikkeli Dragon rahtialuksesta: Dragon - yksityinen rahtialus Kansainväliselle avaruusasemalle
- - - - - -
|